Datuk Saifuddin Nasution Ismail
  • Datuk Saifuddin Nasution Ismail
PETALING JAYA - PR akan mengemukakan semula permohonan perdaftaran gabungan itu kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS).

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution berkata, PR akan membuat permohonan tersebut selepas ROS mengumumkan bahawa tidak dapat memproses permohonan PR sebagai sebuah parti politik kerana parti itu tidak pernah menghantar laporan tahunan memaklumkan mengenai penukaran pucuk pimpinan sejak 2009.

"Semalam ROS memberi komen mengenai perihal ini.

"ROS sedang menunggu permohonan PR, jadi saya akan mengarahkan pegawai saya untuk membuat permohonan semula," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR, hari ini.

Belia mengulas kenyataan Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan (ROS), Datuk Abdul Rahman Osman kononnya PR tidak berusaha berbuat demikian.

“Mengapa Pengarah ROS boleh berkata begitu sedangkan permohonan lama belum ada keputusan,” katanya dalam sidang media hari ini.

Dalam pada itu, Saifuddin mengharapkan ROS menepati KPI setelah pendaftaran baru ini dikemukakan oleh perikatan itu.

“Mengikut KPI ROS, jabatan itu mesti memberi keputusan status pendaftaran sesuatu pertubuhan dalam tempoh 30 hari bermula dari tarikh mereka mengemukakan dokumen pendaftaran.

“Apa yang berlaku dalam masa 30 hari permohonan kami? Apakah PR ada menerima sebarang surat dari ROS mengenainya? PR harap ROS menepati KPInya kali ini,” sindirnya.

Sementara itu, Saifuddin turut mengecam tindakan ROS yang berat sebelah ekoran pendedahan tiga dari 49 pertubuhan kongsi gelap yang diumum Kementerian Dalam Negeri (KDN) 30 Ogos lalu, berdaftar dengan jabatan itu.

“Pertubuhan yang dianggap KDN sebagai merbahaya pun ROS boleh luluskan, apa lagi Pakatan yang tiada kongsi gelap, memang patut sangat permohonan kami diluluskan,” bidasnya.